"Subdomæne" tema

Links til temaer med fuld dansk understøttelse; alternativ grafik på forummet; måske bruger-til-bruger hjælp med at lave logoer og knapper?

Redaktør: Redaktører

"Subdomæne" tema

Indlægaf lamotta » tors 01 jul, 2010 21:20

Hej alle..

Jeg har et problem, der er lidt svært at forklare - jeg vil forsøge at være tydelig og konkret:

1. Jeg har oprettet et forum på 'www.et-eller-andet.dk'
2. Jeg har oprettet et subdmæne - 'sub.et-eller-andet.dk'
3. Jeg vil gerne have en fuldstændig kopi af 'www.et-eller-andet.dk' på 'sub.et-eller-andet.dk' - altså med samme brugere, indlæg osv...
4. Den eneste forskel på 'www.et-eller-andet.dk' og 'sub.et-eller-andet.dk' skal være temaet. Altså to forskellige temaer, men med samme database. (brugere, indlæg mm.)

5. Hvad gør jeg? Hjælp!

Håber I forstår problemet.. :wink:
lamotta
Ny bruger
Ny bruger

Re: "Subdomæne" tema

Indlægaf AlleyKat » fre 02 jul, 2010 17:36

Det vil kræve at det væves ind i programmeringen - selve phpBBs kode skal kigge på adressen brugeren kommer ind på serveren med, og sætte temaet for brugeren derefter. Ikke umuligt, langtfra, og jeg er ret sikker på at der allerede findes mods i dén stil, men heller ikke lige en 3-linjers stump kode jeg kan ryste ud af ærmet.
Brugeravatar
AlleyKat
Administrator
Administrator

Geografisk sted: sofa

Indlægaf DoYouSpeakWak » fre 02 jul, 2010 17:49

Det er ikke noget problem at gøre sådan.

Eneste problem er at de to forums vil være adskilte. Dvs. laver du et indlæg i et forum kan det ikke ses i det andet. Opretter en person en bruger i det ene forum vil han eller hun ikke kunne logge ind på det andet.

Skal de to forums dele database, så at alle nye indlæg og brugere bliver vist på begge forums kræver det et mod. Jeg mener der er 2-3 stykker der kan klare det, desværre er ingen af dem godkendt af phpbb.com, men er derimod under udvikling. jeg vil lige prøve at se om jeg kan finde et link til dem i løbet af weekenden.
Mine Validerede and Udgivede mods
Jr. MOD Validator medlem på phpbb.com
Privat phpBB3 hjælp tilbydes mod en donation til min side. Intresseret ? Send en pm.
Brugeravatar
DoYouSpeakWak
Redaktør
Redaktør

Geografisk sted: Bornholm

Indlægaf AlleyKat » fre 02 jul, 2010 21:28

Jeg tror det ville være smartere om man kørte 'begge' fora (adresser) på ét sæt kode i stedet for at skulle rode med 2 sæt, da de nu skal dele alt på nær udseende.

Dvs. at din webhost/du skal sætte det op med noget som flg. i Apache's opsætning (eller tilsvarende hvis anden webserver)
Kode: Vælg alt
# Følgende 3 linjer har din server nok i forvejen i en eller anden form, x.x.x.x er serverens IP
<VirtualHost xx.xx.xx.xx:80>
   ServerName  et-eller-andet.dk:80
   ServerAlias  www.et-eller-andet.dk
# Denne linje er tilføjelsen
   ServerAlias  sub.et-eller-andet.dk
- det er muligt at du selv kan administrere dette fra dit admin-kontrolpanel hos din webhost. Dette gør at subdomænet peges på præcis samme kode som den overordnede adresse.

Derefter adskiller man det i selve phpBB's kode. Jeg vil gætte på at det smarteste er at indsætte det i common.php i phpBB, da det er en af de første filer der kaldes hver gang en side i phpBB kaldes.

Du kan få den nødvendige information om hvor adressekaldet kommer fra, fra selve serveren via $_SERVER(); - der er 2 variabler som enten begge eller i hvert fald den ene af dem, skulle indeholde navnet i kaldet fra brugeren.

Lav en fil som følgende og læg den på din server, og test dig frem:
<?php
echo "<table border=\"1\">";
echo 
"<tr><td>" .$_SERVER['SERVER_NAME'] ."</td><td>SERVER_NAME</td></tr>";
echo 
"<tr><td>" .$_SERVER['HTTP_HOST'] ."</td><td>HTTP_HOST</td></tr>";
echo 
"</table>"
?>
- det er ret forskelligt hvordan en given server er sat op til at behandle disse variabler og én af dem kan risikere altid at indeholde f.eks. VirtualHost-navnet i stedet for hostnavnet fra brugerens kald. Med ovenstående kan du prøve dig frem til hvilken variabel der skal bruges på din server.

Herefter kan du bruge explode() til at splitte strengen ad, og bruge noget IF eller CASE til at håndtere resultatet, i stil med:
$brugerdomain = $_SERVER['SERVER_NAME'];  // brug den variabel der virker (bedst) her!!
$brugersubdomain = explode ('.', $brugerdomain, 1);
if ( $brugersubdomain[0] == "sub" )
(
  $brugertema = "sub";
) else (
  $brugertema = "ikkesub";
)

- resten af opgaven går så på at fortælle phpBB at den ikke skal vælge tema ud fra brugeren eller boardets indstillinger (det meste foregår vistnok i includes\functions.php), men jeg har ærligt talt ingen ide om præcis hvad der skal stilles hvor. Der må til gengæld være nogle mods der beskæftiger sig med emnet, så der er garanteret mere hjælp at hente på phpBB.com.

Når du har færdiggjort moddet og testet at det virker perfekt, er du meget velkommen til at dele det med andre - også gerne hér på siden.
Brugeravatar
AlleyKat
Administrator
Administrator

Geografisk sted: sofa

Indlægaf Jesper Møller » lør 03 jul, 2010 00:01

kunne vel egenligt også gøres udelukkende i overall og simple header ved at lade et javascript læse URL og skifte stylsheet vis man er i subdomainet

et script kunne se ud noget ala:
var location = window.location.hostname;
if (location='sub.domain.com') {
var headID = document.getElementsByTagName("head")[0];         
var cssNode = document.createElement('link');
cssNode.type = 'text/css';
cssNode.rel = 'stylesheet';
cssNode.href = 'link_til_substylesheet.css';
cssNode.media = 'screen, projection';
headID.appendChild(cssNode);
}

det vil muligvis kræves at der bruge absolute links i sub stilen (og ældre browsere vil kunne have problemer med @import i stylesheets) men det kan jo løses

Er ikke testet men skulle virke.
Billede
Inden du spørger i forum:
1. Læs først vejledningen
2. Læs i forum om dit spørgsmål er besvaret tidligere
3. Brug søgefunktionen
4. Brug skabelonen når du stiller spørgsmål
5. Hvis intet andet hjælper, så er svaret 42
Brugeravatar
Jesper Møller
Administrator
Administrator